ALV 17 november 2018 met interessant middagprogramma!

Evenals vorig jaar vindt de ALV plaats in Hostellerie de l’Abbaye in Le Thoronet. Het bestuur hoopt uiteraard weer op een grote opkomst. Alle informatie wordt de leden tijdig toegezonden. Bent u zelf niet in gelegenheid te komen, geef een ander ANM-lid dan een volmacht.

Na afloop van de vergadering is er de mogelijkheid deel te nemen aan een 3 gangen menu. Hiervoor kan alleen voor het hoofdgerecht gekozen worden tussen vlees of vis:
Tranches de rôti de bœuf fumé maison / sauce forestière / purée de patates douces
ou
Filet de lingue / sauce au beurre blanc / risotto cèpes. Lunch: € 30 € PP (incl. ¼ wijn). Zie voor betaling onderaan.

PROGRAMMA:
10.00 uur                               Ontvangst
10.30 uur                               Aanvang vergadering
12.30                                        Einde vergadering / apéro
13.00 – 14.30                      Lunch
14.30 – 16.30                      Voorlichtingsbijeenkomst

AANMELDING

Aansluitend vindt een Voorlichtingsbijeenkomst plaats verzorgd door het Nederlandse en Franse notariaat.

DE ONTWIKKELINGEN IN HET FRANSE HUWELIJKSVERMOGENSRECHT EN HET ERFRECHT

Zowel op nationaal als Europees gebied zijn er belangrijke veranderingen aan de gang. Sprekers zijn Mireille Bosscher, kandidaat-notaris in Den Haag, en Patrick-Léon Lotthe, notaris in Bailleul en President van het Institut Notarial Européan et International (INEI). Zij houden ieder een korte inleiding, gevolgd door vragen en antwoorden.

Na afloop kunnen de aanwezigen ook individueel vragen stellen aan beide notarissen. Vragen die bijvoorbeeld aan de orde komen zijn: welk recht is van toepassing op mijn huwelijk; het Franse of het Nederlandse; wat is het verschil; staat een geregistreerd partnerschap of een huwelijk tussen twee mensen van hetzelfde geslacht gelijk aan een burgerlijk huwelijk in Frankrijk; welk recht is van toepassing bij  overlijden: het Franse of het Nederlandse; wat zijn de gevolgen voor mijn woning in Frankrijk en Nederland?

Speelt de erfbelasting een rol als ik in Frankrijk overlijd? Kan ik een volmacht afgeven voor het geval ik zelf niet meer kan beslissen? (bijvoorbeeld in geval van dementie); kan ik kiezen voor Nederlands erfrecht zodat de langstlevende bij mijn overlijden alles krijgt; mijn stiefkind betaalt bij mijn overlijden veel belasting, hoe hieraan te ontkomen?; ik heb lang geleden een vruchtgebruik testament in Frankrijk laten opstellen, geldt dat nog steeds?

De bijeenkomst is een initiatief van het Nederlandse en het Franse notariaat en vindt plaats in het kader van de Europese Open Dagen in het notariaat.

Lunch: € 30 € PP (incl. ¼ wijn)
Dit bedrag gaarne overmaken o.v.v. “ALV 2018”
Banknummers:
*NL12 ABNA 0439 6478 00 tnv Mr.E.A.de Blécourt inzake ANM
*Crédit Agricole: Association Néerlandaise du Midi
IBAN: FR 76 1910 6000 0307 3314 5000 097; BIC code: AGRIFRPP 891

Indien u met een cheque wil betalen, deze gaarne zenden aan:
Secretariaat ANM, Olga Stulemeijer
4820 Impasse de la Colle d’ Auban